2004. jan 29.

írta: korbelygyorgy

Madeleine Albright was born Maria Jana Korbelova in Prague, Czechoslovakia, on May 15, 1937. Within a year, Hitler's troops invaded her homeland. Her family escaped to London, England, where they lived during World War II. After the war she spent much of her childhood in Belgrade, Yugoslavia. At age 10, she was sent to school in Switzerland, where she got the name Madeleine.

Ez egy részlet a volt amerikai külügyminiszter asszony életrajzából, Madeleine Albright azóta egy tanácsadó céget vezet és jelenleg Magyarországon tárgyal (ezen a képen Vaclav Havel volt cseh elnökkel látható). Persze ez így egy érdektelen protokoll esemény, viszont én a névazonosság miatt tartottam fontosnak odafigyelni: néhány éve olvastam először, hogy Korbelovaként látta meg a napvilágot, ami persze semmit nem jelent. Viszont aki ilyen ritka névvel él, mint én, akaratlanul is odafigyel, annál is inkább, mivel az én felmenőim is északról érkeztek néhány száz éve az Alföldre, jelesül Szarvasra, igaz, ők szlovákul beszéltek és kicsit beszélnek ma is, persze ezt a konyhaszlovákot, hiszen az ő sajátos szubkultúrájuk nem tartotta a kapcsolatot az anyanemzettel és nagyon sok új fogalomra nincs aktuális kifejezésük, ezért mókásan keverik a szlovákot és a magyart. Én már persze nem tudok szlovákul, legfeljebb ha nagyon figyelek, megértem a nyelvet, de kétségtelen, hogy anno a kötelező orosz azért ment négyes-ötösre, mert ugyebár az is szláv nyelv és nagyon sok szót ismertem. (Ezért volt nekem egyébként kétszeresen is nagy élmény Závada sikerkönyve, a Jadviga párnája annak idején, 1997-ben)

Persze Maria Jana Korbelova látogatását nem azért hoztam fel, hogy most bizonygassam, hogy bármi közöm van hozzá, csupán megörültem neki. Ugyanúgy megörültem a közelmúltban Korbel Péter veszprémi egyetemi oktató levelének, aki egyfajta szerveződésről számolt be, ami Korbely, Korbel, Korbély, Korbuly nevű figurákat egyesít itthon és a világban, legalábbis a főszervezője egy kanadai úriember, pozsonyi gyökerekkel, bizonyos Nicholas Korbel. Különösen Szarvason élnek sokan ezzel a névvel (én is onnan származom), igaz, nagyon sokan nem is rokonaink, vagy csak nagyon távoliak. Magáról a névről egyébként - lehet, hogy szégyen - fogalmam sincs mit jelent, és milyen eredetű, sokak szerint örmény, de vannak, akik szerint a név eredete a francia corbeille (kosár) kifejezés, ami egyébként a kosárfonó mesterség is jelenti. Ha majd egyszer lesz időm és elszánásom, nekiugrok a szarvasi evangélikus levéltárnak és lenyomozom ezt a különös családfát...

Szólj hozzá