2010. jan 08.

(erő)szakszervezeti ügy a postán

írta: korbelygyorgy
(erő)szakszervezeti ügy a postán

Alaposan felháborított egykori munkaadóm, a Magyar Posta keménynek szánt, de inkább szánalmas akciója, jelesül 27 postás kirúgása. A dolog személyesen is érint annyiban, hogy a négy orosházi kézbesítő közül kettőt jól ismerek, mi több, volt kollégák és bizonyos fokig a barátaim is, Szombati Feriről (balról első) és Érdi Laciról (balról a harmadik) van szó, de a másik két srác is ismerős látásból.



A mai napig nem tudom, miért jártam postaforgalmi szakközépbe, talán mert akkoriban (hetvenes évek vége), az volt a trend, hogy a gyerek szerezzen érettségit és tanuljon mellé egy szakmát is. Nem szülői nyomás volt, anyámék jobban örültek volna, ha a szarvasi gimibe járok, talán egy hirtelen jött szabadságvágy miatt lettem koleszos jó messze a falunktól.

Érdekes világba csöppentem, mitagadás, nem is túl sokáig voltam a gépezet részese: 1982-tól 85-ig mozgóposta (benne másfél év katonaság), majd egy kis kézbesítés Budapesten, rovatolás, újságkihordás, kézbesítés Orosházán, majd 22 éve búcsút intettem a cégnek, igaz, 2002 és 2006 között dolgoztam A postás újságnak és most örülök, hogy már nem így van, mert nehéz lenne jópofa dolgokat írnom egy ilyen cég üzemi lapjába.

Alapvetően nem vagyok szakszervezetpárti, talán sosem voltam tagja ilyen típusú szervezetnek, azonban alapvető jogokat tiszteletben tartani nem árt. És az érdekvédelemhez való jog ilyen. S bár első fokon a bíróság elmarasztalta a szakszervezetet, a döntés nem jogerős. Továbbá nagyon rossz üzenet, hogy ennek hatására leszámolás kezdődik egy szervezetben, hogy abból okuljon a többi munkavállaló, ne adj Isten a többi szakszervezet.

Menjünk tovább: a Magyar Posta példátlan példát statuált azzal, hogy helyi szinten is tisztogatásba fogott és mezei résztvevőket rúgott ki. Ráadásul jó szakembereket, becsületes dolgozókat, ami végképp érthetetlen. Bár ez utóbbi nem lehetett különösebb megfontolás tárgya, hiszen a döntés nem helyben született, hanem része a központi leszámolásnak, hiába handabandázik a cikkben a hivatalvezető munkamorálról és egyebekről.

Nem tudom, a munkaerőpiacon mekkora a kereslet a meghurcolt, kirúgott postások iránt, sajnos a dolgok jelen állása szerint nem lehet túl nagy, remélem, a négy kézbesítő mielőbb talál valamilyen állást, hogy mielőbb elfeledhessék azt, ami történt velük.

Szólj hozzá

posta orosháza szakszervezet