2003. aug 25.

írta: korbelygyorgy

Vasárnap este került a kezembe a Népszabadság szombati Hétvége melléklete, benne Hack Péter elemző írásával. A Fordulat vagy válság egy rendkívül pontos, szakszerű leírása a jelenlegi közállapotoknak, ami végre a lényeges dolgokkal foglalkozik: a társadalomra rátelepedett válsággal, a korrupt politikai elittel (jó, ezzel szinte mindenki foglalkozik, de itt szó van az eredőről is), a kétpártrendszer hátulütőirvel, a civil társadalom kiszolgáltatottságával, no és azzal, hogy miért kiszolgáltatott a magyar sajtó. Hack ezzel együtt felvázolja az általa szükségesnek vélt teendőket is: "A politikai válságkezelő csomag első eleme a választási törvény, a második a párttörvény, valamint a kampányfinanszírozásra vonatkozó jogszabályok módosítása, a harmadik a civil társadalom és a társadalmi autonómiák működési feltételeinek megteremtése, a negyedik pedig a sajtó- és a médiaszabadság intézményi feltételeinek megteremtése lehetne."

Az írás tekinthető programhirdetésnek is, hiszen elég régen rebesgetik, ki is szivárgott, hogy új liberális párt bontogatja szárnyait, ezzel kapcsolatban éppen Hack Péter, az SZDSZ-ből kilépett ex-politikus nyilatkozott. Komolyan mondom, teljesen belelkesített a dolog, bár azzal nagyjából tisztában vagyok, hogy hazai politikai viszonyaink között a vállalkozás halvaszületett dolog lenne, gondoljunk csak a mérsékelten konzervatív MDNP megalakulására (melynek értékrendszerét egyébként a jelenlegi MDF úgy ahogy, de magáévá tette). Főleg, ha belegondolok, hogy Orosházán mennyire reménytelen lenne egy új (vagy egyetlen) liberális pártot létrehozni, a meglévő (mármint a helyi SZDSZ) is impotens, amelynek vezetői, tagjai (tisztelet a kivételnek!) a gazdi tenyeréből esznek, lásd a városházi szavazógépet. Persze ehhez hozzátartozik, hogy az önkormányzatban nincsenek is már SZDSZ-tagok jelenlegi tudásom szerint, mert kiléptek.

Eljátszottam a gondolattal - tekintve, hogy már nem vagyok a klasszikus értelemben vett újságíró -, esetleg magam is bekapcsolódom a játékba, de ezt gyorsan elvetettem, több okból is. Egyrészt két párton vagyok túl, a rendszerváltás időszakában tagja voltam kis időre az MDF-nek, majd a Fidesznek, de mindkettőből távoztam, éppen azért, mert mindkettő jobbra ment, én pedig maradtam (de ócska fordulat!). Másrészt pedig azért nem foglalkozom konkrét politizálással, mert nekem az nem való, verbálisan gáz vagyok, nem tudok mutyizni félgengszterekkel, ráadásul egy antiliberális közegben hamar felőrlődnék, vagy éppen a gépezet szippantana be. Úgyhogy érdeklődéssel várom Hack úr első lépéseit, és drukkolok a helyi erőknek, hátha akad mégis valaki... Mindezek mellett borítékolom, hogy az első pillanatban kritikusává válok ennek a pártnak is, ha erre okot adnak.

Szólj hozzá