Kolorádó Kid
- Kettőt kérek szépen a Kolorádó Kidre.
- Avatárra? - kérdezi a mozipénztáros, végül tisztázzuk a félreértést. Attól azért tartunk, hogy azt hiszi, hogy azt hisszük, ez egy westernfilm, nem pedig egy kortárs magyar mozi, merthogy a címe az, ami.
Ketten ültünk be Erikával a moziterembe, végül fellélegeztünk, amikor megjelent még egy néző. Valahol sejtettem én, hogy nem lesz tömeg, azért csalódtam, hogy Vágvölgyi B. András első filmjére ennyire nincs érdeklődés Békéscsabán pénteken este. Egyrészt azért, mert sokunk kultikus figurája Vágvölgyi, kezdve azzal, hogy a Magyar Narancs alapító-főszerkesztője volt, majd kiváló könyveket írt, főként filmes témákban (sajnos az 1989-cel adós vagyok még magamnak). De maga a téma is érdekes, akárhogy is nézzük, 1956, illetve a kádárista kor izgalmas dolog.
Nem csalódtunk: kiváló film. Most még nehéz róla elfogulatlanul beszélni, a sztoriban pedig azért nem mélyednék el, mert a háttérinfók megtalálhatók ebben és ebben az interjúban. Ami nekem igazán tetszett, az a hiteles korrajz, a remek színészi játékok és a hiteles nyersesség, azaz nem öncélúan szállnak a bazmegek. És persze nagyon fontos, hogy azok a fontos underground személyiségek, akik Vágvölgyinek is fontosak (és persze nekem is), valamilyen formában megjelennek a filmben: Menyhárt Jenő Corvin-közi parancsnok, Kiss Tibi forradalmár, dr. Máriás kihallgatótiszt, Palya Bea és Bárdos Deák Ágnes bárénekesnők, Déri Miklós és Bojtár B. Endre (ők ex-kollégák a MaNcsnál) külföldi újságírók, Bakáts Tibor (szintén exnarancsos) részeg lecsúszott értelmiségi és még egy csomó finomság, ami első alkalommal nem tűnhetett fel.
Vágvölgyiék láthatóan nagyon sok marketinges elemet bevetettek a nézettségért, s bár számokat nem ismerünk még, a csabai tapasztalat elég szomorú. Én azt mondom, aki teheti, nézze meg a filmet, mert fontos mozi, különösen annak a kultúrkörnek, amely annak idején Európa Kiadót, Kontrollt, URH-t és egyebeket hallgatott, Magyar Narancsot olvasott, érdekelte a rendszerváltás. S akik nem ebbe a - sajnos szűk és olykor túl elitista - körbe tartoznak, azért menjenek moziba, mert ez egy jó film, ami nem csak 1956-ról és a Kádár-rendszerről szól, hanem fontos emberi kapcsolatokról, elsősorban árulásról.
Vagy csak azért, mert szavamra jó és fontos film.