Mikroblogol az Index is
Egy dizájnváltás - akárcsak régebben a papírújságok formátumváltása - mindig ellenállásba ütközik, aztán szépen lassan elfogadják a fogyasztók az új trendek által diktált változásokat, hacsak azok nem túl radikálisak - vagy csapnivalóan rosszak.
Az Index esetén egyikről sem beszélhetünk, hiszen a formátum egyértelműen illeszkedik azokhoz a trendekhez, melyekkel a magyar neten elsőként az Origón találkoztunk, illetve természetesen különböző blogokon és blogszerű oldalakon - és most nem elsősorban a 444-re és a Cinkre gondolok, bár vitathatatlan, hogy a két utóbbi a hazai tartalomszolgáltatás motorja immár olyan személyiséget irányításával, mint Uj Péter, illetve Szily László. A Hírcsárda egyébként zseniálisan fogalmazta meg egyik tweetjét a témával kapcsolatban, ha jól emlékszem, így szólt: az Index a 444 Origója lett.
Online szerkesztői ténykedésem nyolc éve alatt két dizájnváltást éltem meg, tehát hárommal dolgoztam. Volt ugye a narancssárga technós buliportál, aztán a következő egy kirakatszerű, statikus oldal volt, ahol az értékes szöveges tartalmakat elnyomta mindenféle kirakati kacat, végül 2009-ben Dunder Krisztián vezetésével kialakult az akkor modernnek számító, ma is vállalható jelenleg arculat, melynek egyik fő erénye, hogy maguk a helyi szerkesztők is alakítgathattak végre a főbb tartalmi elemeken, például a rovatcímeken.
Mára bizony újabb változásra van szükség, hiszen rengeteg dolog történt öt év alatt a közösségi média nyomulásán keresztül a mobilvilág beköszöntén át a már említett redizájnok és jelenségek. Persze a lehetőségeken belül igyekeztünk követni a trendeket, például a mikroblogolgatás alapjait megteremtettük például a nap képe rovattal, ami persze ettől egyáltalán nem lett blogszerű, de mertünk szakítani azokkal a korlátokkal, amiket a cikksablon ránk kényszerített, azaz akár egy-két mondatos posztokat is publikálni, más kérdés, hogy ezek nem alkottak egységes rendszert. (A fejlesztés igénye egyébként már évek óta megvolt, de az ismert eladási hercehurca miatt a rég tulaj már nem nagyon akart pénzt tenni, és nem is tett az online-ba, talán majd az új tulaj segítségével átugorja az elvesztegetett időszakot a network.)
A Tumblr (és a 444,. tegyük hozzá) hatása tehát rátelepedett a mainstream médiára, az Index is remekül csinálja, majd nagy valószínűséggel mások is követik a trendet, ám nagyon fontos, hogy ha összehordunk gyorsan néhány száz karakterben valami jópofának tűnő sületlenséget, az még nem lesz mikroblogolás.