2006. júl 20.

Az első farmer

írta: korbelygyorgy
Az első farmer

Nagyon érdekes rádióinterjút hallottam valamelyik reggel Hammer Ferenc szociológussal, aki egy felmérést készített a minap: leíratta egy csomó önkéntessel első farmerjuk történetét. A farmer ugyanis egy nagyon jellemző tárgya a Kádár-korszaknak, ha nem a legjellemzőbb. Birtoklása nem csak egyfajta menőséget jelentett, hanem tiltakozás is volt a javából - már hogyha "igazi" farmerről volt szó, nem holmi koppincsról, mint például a Trapper és noname társai.

Nagyon érdekes rádióinterjút hallottam valamelyik reggel Hammer Ferenc szociológussal, aki egy felmérést készített a minap: leíratta egy csomó önkéntessel első farmerjuk történetét. A farmer ugyanis egy nagyon jellemző tárgya a Kádár-korszaknak, ha nem a legjellemzőbb. Birtoklása nem csak egyfajta menőséget jelentett, hanem tiltakozás is volt a javából - már hogyha "igazi" farmerről volt szó, nem holmi koppincsról, mint például a Trapper és noname társai. Ott volt még a magyar Levi's is, ez esetben azonban rezgett a léc: ezt ugyanis Magyarországon varrták össze egy vegyesvállalat keretében, ha jól rémlik a dolog.

Vezetés közben begrott a én első farmerem is: 1978 nyara, Roy Rogers, 1200 forint, ami megfelelt egy kisebb havi fizetésnek akkoriban. Nyolcadik után diákmunkát vállaltam anyám munkahelyén, a szarvasi rizshántolóban, s az így összejött pénzből tudtam megvenni a nacit egy helyi sráctól, aki rendszeren járt Jugoszláviába - hiába, akkor déli szomszédunk még nyugat volt, mára pedig hatalmas hendikeppel küzdenek - mondom én, hogy Make Love Not War!

Így tehát ősszel már farmeresként lettem középiskolás, sőt egy év múlva a farmerdzsekimet is megvettem hasonló forrásból - ezen már US Top címke díszelgett - jó lenne utánanézni, hogy léteznek-e még ezek a márkák. (Upload: Roy Rogers bizony mára múzeumi tárgy, a US Top jeans keresőszóra pedig sokfélét ad a Google, csak éppen a márkát nem, úgyhogy már ez is csak egy emlék...)

Annyi bizonyos, hogy szerencsére manapság már senki nem jegyzi meg, mikor jutott hozzá első farmeréhez, mert minden máshoz hasonlóan itt is túlkínálat van. Az én szekrényemben is vagy vagy 4-5 farmer, nagrészük noname vagy legalábbis nagyon ismeretlen (azt pedig régen nem firtatom, hoy igazi-e vagy koppincs - mára a ruhaiparba ez a kifejezés nem jelent semmit) márka, de hát 2006-ban nem azért viselem büszkén, mert egyfajta szembenállást is kifejez, hanem azért, mert borzasztóan kényelmes viselet..

Szólj hozzá