2013. ápr 21.

Föld napja bulvárosan és nem bulvárosan

írta: korbelygyorgy
Föld napja bulvárosan és nem bulvárosan

Bulvár 1.

Kezdjük a Föld napi beszámolót egy kék hírek, bulvár típusú hírrel:

- Közel 15 év hobbibringázás után elszenvedtem első sportbalesetemet, elég nagyot takartam Kardoskúton, de, ahogy mondani szokás, nyolc napon belül gyógyuló: mindkét térdem lehorzsolódott, illetve bevertem a két tenyerem is, de tudtam folytatni az utamat, 45 kilométert teljes biztonságban letekertem úgy, hogy szembe szél nehezítette a haladást.

Szóval ér röhögni, tényleg semmi gond. Az történt, hogy az orosházi OKÉ-s menet már Kardoskútra ért, amikor a szembe jövő sávban egy trabantos lehúzódása az útról olyan jól sikerült, hogy majdnem becsúszott az árokba. Persze minden szem odairányult, csak éppen én menet közben néztem, míg az előttem haladók lassítottak, így egy másodperc törtrésze alatt sikerült nekimennem egy előttem haladó hölgynek. Szerencsére sem előttem, sem mögöttem senki nem sérült, én is jól vagyok, bár reggel biztosan sántikálnom kell majd.

Bulvár 2.

Léna egy remek kis fekvőbiciklivel érkezett, friss beszerzés, most teszteli - sajnos nem volt időm beszélgetni vele arról, hogy esetleg ezzel a járgánnyal vág-e neki a következő úticélnak, sőt arról sem, hogy lesz-e következő úticél.

lena_fekvo.jpg

Frissítés, Léna a Facebookon reagált:


Gyurikám! NEM BEVÁSÁROLNI VETTEM A GÉPET! Cél van ! Május 9-én indulok Gyergyószentmiklósra, mert előadásaim lesznek több középiskolában, és a művházban! Jó is lesz , mert itt legalább le tudom tesztelni mit bír a gép! Egy biztos, hogy kurvára megy!


Nem bulvár 1.

Ahogy rövid hezitálás után kitaláltam, az orosházi vonulást választottam a békéscsabai helyett, aminek érzelmi és gyakorlati oka is volt: érzelmi, hogy mégiscsak OKÉ-alapítótag vagyok, praktikus pedig, hogy a ma megtett nyolcvan kilométerrel megfelelő edzésadaggal tudok készülni az egy hónap múlva esedékes aradi derbire. Odafelé hátszál segített, visszafelé azonban nem volt ilyen könnyű dolgom, merthogy a szél nem fordult meg sajnos, hiába választottam alternatív útvonalat: Kardoskútról a Pusztaföldvár-Csanádapáca-Csabaszabadi vonalon haladtam kiindulási pontom felé. Mint a bevezetőben említettem, az esés miatti térdhorzsolás nem jelentett gondot.

Mivel mostanában ritkán fordulok meg Orosházán és környékén, pár új dolgot is felfedeztem egykori tudósítói körzetemben - és persze a nagy bringázások helyszínén: láttam a készülődő új főteret, használtam az időközben felújított kardoskút-tótkomlósi utat, megdöbbentem, hogy bezárt a város második benzinkútja, a Shell (gondolom, az elkerülő út tett be neki, meg az, hogy hosszú évekig gengsztertalálkahelyként is funkcionált). És ami megdobogtatta a szívemet: a pusztaföldvári, két falurészt összekötő parkot Pleskonics Andrásról, Dr. Rock édesapjáról nevezték el, aki kiváló pedagógus, iskolaigazgató, helytörténész volt.

Nem bulvár 2.

Már reggel leadtam a jegyzetemet, a téma természetesen a Föld napja (egy kis csalással előre:

Bringákat a magasba!

Két Békés megyei városban emelkedtek ismét magasba a bringák vasárnap: Békéscsabán Critcal Mass-, azaz kritikus tömeg-felvonulást tartottak egy laza bringatúra levezetéseképpen, míg Orosházán ezúttal nem a városi közlekedőket sokkolta a bringás keménymag, hanem a természetvédelem jegyében a közeli kardoskúti nemzeti parkba tekertek.

Kétségtelenül a bringás felvonulások a Föld napja leglátványosabb elemei, ezen túl azért más módon is felhívták a figyelmet a környezetvédelem fontosságára, volt, ahol virágot osztottak, máshol az útmenti PET-palackokat szedik, sőt lapunk is felvállalta a hulladékkezelésből adódó anomáliákra való figyelemfelhívást.

Ahogy a bringás a közlekedés másodrendű szereplője, kamionos, autós, motoros alázza napi szinten, úgy a környezetvédelem is a nagy társadalmi összefüggések megtűrt eleme, lám, már önálló minisztériuma sincs, a vidékfejlesztésen belül kell hallatnia a hangját a sokkal lobbiképesebb agrárium és vízügy polipkarjai között.

Gazdasági válság idején pedig különösen nehéz érvényesíteni a „kölcsönkaptuk a Földet az unokáinktól" elvet, hiszen minden a rövidtávú célokról szól: most kell növekedni, most kell még több profitot termelni, most kell lenyomni mindent, ami útban van.

Ami mégis optimizmusra ad okot, hogy a civil szféra a legnehezebb időkben is állja a sarat: a bringákat sem a gazdasági és politikai hatalom, hanem maguk a bringások emelik fel egyre többen, egyre magasabbra, mint ahogy a növekvő kritikus tömeg is egyre több autóst kényszerít a tiszteletre az emberi hajtású járművek iránt. Ugyanígy lehet képes az egyének közössége megvédeni egyre több élőlényt, várost és talán magát a Földet is.

Végül pedig a mai zenelista:

- Mobilmánia: Vagyunk és maradunk még

- Mobilmánia: Ez a mánia

- Cadik: Alma

- Supernem: Tudományos fantasztikus pop

- Péterfy Bori: Fehér éjszakák 

Szólj hozzá

bulvár jegyzet föld napja léna oké