2009. júl 26.

Tíz ujjal gépelni

írta: korbelygyorgy
Tíz ujjal gépelni

Tegnap követőm lett a Gépírástanítás a Twitteren, és azt mondtam: végre, ugyanis már régen vártam valami hasonlót. Belelkesedtem annak ellenére, hogy már vagy tíz éve meg akartam csinálni valami hasonlót, igaz, offline keretek közt, a hagyományos iskolai rendszerben, együttműködve az orosházi gyors- és gépíró iskolával.

Jómagam ugyanis hatalmas előnnyel vágtam bele annak idején a számítógépes világba, akkor még internet nélkül: még a nyolcvanas évek közepén megtanultam tíz ujjal gépelni. Nem is akárhol, hanem életem legsötétebb helyén, a kényszerkatonaságnál, egész pontosan a BM Határőrség adyligeti kiképzőbázisán.

A módszer meglehetősen spártai volt: leragasztott billentyűzetes telexgépek (Zbrojovka, ha jól emlékszem), éjjel-nappal ment a kopácsolás először csak értelmetlen betűkombinációkkal (ASDFJKL), majd egyre értelmesebb szavak jöttek ki a papírra, végül három hónap múlva azon kaptuk magunkat, hogy maguktól jönnek a szavak és a mondatok. A gépírás készséggé vált, mint a biciklizés vagy az úszás, hosszú kihagyás után is könnyedén siklott az ujjam bármilyen klaviatúrán (már azért mechanikus írógépen nem volt valami élvezetes az írás).

Akkor még nem nagyon sejtettük, hogy a jövő kommunikációja miről fog szólni, sokkal komolyabb motivációnk völt: kimaradás és eltávozás, illetve az, hogy fehérgalléros géptávírászok lehetünk járőrözés helyett. Aztán néhány év múlva jött a PC, majd az internet, ahol az alapvető kommunikációs forma az írásbeliség lett és ez a jelek szerint így marad, hiába ismerjük már a különböző multimédiás lehetőségeket, én pedig mind az újságírásban, mint a netpolgári létben hatalmas előnnyel indultam, hiszen nem okoz gondot a művelet fizikai része (mondjuk ezért utálok mobilon írni, mert ott ugyebár ez a képességem még a qwerty-billentyűzetenn sem hasznosítható).

Szóval hiába vagy profi gépelő kettő, négy vagy hat ujjal, tanulmányozd a klasszikus gépírás alapjait, mert igazából csak tíz ujjal hódítható meg a klaviatúra, végülis úszni is csak úgy lehet igazán, ha mindened, kezed és lábad összahangolva siklik a vízen - én csak tudom, elég béna az úszástudásom :)

 

 

Szólj hozzá

határőrség gépírás